De eerste week en mijn eerste stagedag - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Peters - WaarBenJij.nu De eerste week en mijn eerste stagedag - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Peters - WaarBenJij.nu

De eerste week en mijn eerste stagedag

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

02 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Voordat we vandaag voor het eerst naar stage gingen hebben we eerst de hele week vrij gehad om bij te komen en de boel te verkennen. Ik moet zeggen; het was afgelopen week een heerlijk vakantiegevoel..
Woensdag en donderdag hebben we lekker rustig aan gedaan. We hebben gezwommen in het zwembad in de achtertuin en lekker in de zon gelegen. De zon is hier best vel dus het bruine kleurtje komt al lekker snel.. :) Donderdagmiddag kwamen de andere vijf meiden bij ons en hebben we met elkaar lekker gezwommen en daarna heeft Diane lekker gekookt voor ons allemaal. Kip met salades en als toetje ijs met aardbeien en chocoladesaus.

Om ook wat te zien en niet alleen maar te relaxen zijn we vrijdag naar het centrum van Kaapstad geweest. We gingen met de trein vanaf een station dicht bij ons in de buurt. De trein is erg handig en goedkoop om mee te reizen. Een retourtje naar het centrum van Kaapstad kost ongeveer €2 en je zit dan 25 minuten in de trein. Ohja en voor die €2 zaten we ook nog in metro plus, wat ze hier de eerste klasse noemen. Toen we in aangekomen waren in het centrum zagen we direct dat het daar echt een wereld van verschil was met de wijk waarin wij wonen. Er liepen veel bedelaars rond en wij als zeven blanke meiden daar werden nogal gezien als een bezienswaardigheid. We hebben daar met z’n allen lekker geluncht en gepraat met een straatmuzikant die het geweldig vond dat wij uit ‘Holland’ kwamen. Hij kende namelijk Nick & Simon. Zij hebben vorig jaar een programma gemaakt: die Suid Afrikaanse droom. Hiervoor had de straatmuzikant opgetreden met Nick & Simon. We hebben hierna even geshopt en toen nog een ijsje gegeten. Tijdens het eten van het ijsje kwamen er kindjes naar ons toe zonder schoenen om te bedelen.. Zo zielig! Sowieso merk je een heel groot contrast verschil hier.. Bij ons in huis is er een schoonmaakster aan het werk. Zij woont bij ons in de achtertuin in een klein schuurtje van 3 bij 3 meter met golfplaten op het dak. Voor haar is dit heel wat, want ze heeft werk en een onderkomen en hoeft hierdoor niet in een township te leven.

Afgelopen weekend hebben we niet zo heel veel spannende dingen gedaan. We zijn zaterdag wezen eten bij de andere vijf studenten. Met elkaar hebben we lekker pannenkoeken gemaakt om het Nederlandse gevoel er een beetje in te houden. Terug in ons huis hebben we een stukje van een Afrikaans gesproken film gekeken. Wat een apart taaltje, je kunt het nauwelijks verstaan.. Gisteren (zondag) zijn Anne en ik met Diane naar een mega groot overdekt winkelcentrum genaamd ‘Canal Walk’ geweest. Dit was heel leuk en mooi om te zien, omdat we dit in Nederland niet echt kennen. In het winkelcentrum zijn we ook nog met Diane uit eten geweest. Al met al vliegt de tijd echt voorbij.

Vandaag was dan de dag… Mijn eerste stagedag. Anne en ik gingen vanochtend om kwart over 7 van huis. We kunnen elke ochtend met Diane meerijden in de auto. Bij aankomst op Bergvliet Primary school werden we door iedereen hartelijk ontvangen. Iedereen wist van onze komst en begroette ons. Dit was super leuk. Ik ga de komende drie maanden op maandag, dinsdag en woensdag stage lopen in Grade 6. Deze kinderen zijn ongeveer 10 – 12 jaar oud. Wel merkte ik gelijk dat het een wereld van verschil is ten opzichte van Nederland. De kinderen zitten in rijen in de klas en alles is best wel streng. Ze moeten netjes met twee woorden spreken, als ze ergens naar toe gaan met de klas worden er rijen gemaakt. Twee zelfs, één rij met jongens en één rij met meisjes. Ik werd gelijk aangesproken als ‘Miss Peters’. Dit is best wel gek, want in Nederland ben ik gewend dat ze gewoon ‘juf Laura’ zeggen. In de gangen hoor je bijna niks. De kinderen zijn erg stil en luisteren heel goed naar je. Alle kinderen vonden het erg leuk dat ik er was, toch wisten ze nog niet zoveel over Nederland te vertellen. Dit zal ik ze de komende maanden wel even bij brengen haha!

Morgen heb ik weer een stagedag en van woensdag tot vrijdag gaan Anne en ik mee op kamp met Grade 7. Ik ben heel erg benieuwd hoe dat zal zijn. Aankomend weekend horen jullie wel van mij hoe de rest van de week was en zal ik wat foto’s plaatsen!

Groetjes van mij vanuit Cape Town

  • 02 Februari 2015 - 18:45

    Michèle :

    Wat gaaf Lau! Echt super om te lezen! Heel veel plezier en geniet! XXX

  • 02 Februari 2015 - 19:25

    Hennie :

    Miss Peters,

    Wat een leuk verslag, fijn dat je eerste werkdag op school goed verlopen is. Kijk al weer uit naar je volgende verslag.

    Good luck .


  • 02 Februari 2015 - 20:20

    Christien:

    heel veel plezier daarginds en geniet ervan

  • 07 Februari 2015 - 17:13

    Bernadette:

    Heey Laura dat klinkt wel heel erg goed daar! Volgens mij gaat dat helemaal goedkomen!
    Fijn dat je zo' n goed onderkomen hebt, luxe boel!

    Leuk om je verhalen te lezen, fijne tijd en groetjes van ons allemaal!!

  • 07 Februari 2015 - 21:36

    Herma:

    Hallo Laura,
    Jullie treffen het wel met Diane.
    Ben benieuwd hoe het kamp was, zal wel heel anders zijn dan de schoolkampen bij ons.

    Groetjes Herma

  • 08 Februari 2015 - 11:19

    Wilma In Traa:

    Hai Laura,
    Wat mooi om te lezen dat je het erg naar je zin hebt.
    We zijn stiekem wel een beetje jaloers dat jij in dat mooie Zuid Afrika bent !!!
    Het is voor ons herkenbaar hoe je alles omschrijft, erg leuk !!!
    Wat hebben jullie het getroffen met het verblijf bij de leerkracht waar jullie stage lopen, erg fijn.
    Geniet van alles vooral het mooie weer natuurlijk, want hier is het koud en nat.
    We zullen met veel plezier je reisverslagen gaan lezen.
    Heel veel groetjes oet Deep'n.
    André en Wilma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Laura

Actief sinds 11 Jan. 2015
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 9711

Voorgaande reizen:

26 Januari 2015 - 17 Mei 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: