Lekker de toerist uitgehangen! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Peters - WaarBenJij.nu Lekker de toerist uitgehangen! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Peters - WaarBenJij.nu

Lekker de toerist uitgehangen!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

16 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ondertussen ben ik al weer bijna drie weken in Kaapstad. Het is nog steeds erg onwerkelijk, want voor mijn gevoel ben ik hier al best lang. Ik voel me al echt thuis hier en verveel me geen moment (behalve nu, maar daar kom ik later even op terug..). Het is echt zo super mooi hier en ik verbaas me steeds weer over allerlei dingen die ik tegenkom. Alle mensen zijn hier zo aardig, niet gemaakt maar echt aardig, ook al hebben ze soms bijna niks. Iedereen wil je overal mee helpen, maar ook overal hebben ze mensen voor om te werken. Bijvoorbeeld staat er vaak iemand in de lift om voor je op een knopje te drukken. Als je boodschappen hebt gehaald en je neemt je karretje mee naar de auto om je boodschappen er in te zetten, dan komt er al iemand aan om je karretje weer op te halen. En zo zijn er ook mannetjes die je op een parkeerplaats denken te helpen met uit rijden. Ook al is dit totaal niet nodig. Deze mensen gaan er gewoon zelf staan met een hesje aan en hopen hierdoor dat je hun een paar rand geeft. Dat is normaal hier.. Het verschil tussen arm en rijk is hierdoor wel goed zichtbaar.

Ik zal proberen om kort te vertellen wat ik deze week allemaal heb meegemaakt en gezien. Dat is heel erg veel namelijk. Afgelopen maandag, dinsdag en woensdag had ik weer stage. Omdat ik graag direct wou beginnen met mijn afstudeeronderzoek ben ik wat gaan rondkijken en vragen aan de kinderen in de klas wat zij moeilijk vinden. Daarna ben ik met mijn mentor ben ik in gesprek gegaan over wat lastig is voor de kinderen. Dit samen met mijn eigen idee kwam uit op rekenen en dan het domein meten over lengtematen en oppervlaktes. Dit is dan ook het onderwerp waar ik mijn afstudeeronderzoek over ga doen. Ik heb met de kinderen een toetsje afgenomen over dit onderwerp en de resultaten waren heel erg slecht.. Voor mij is dit natuurlijk gunstig, want dan kan ik er in ieder geval veel aan verbeteren. Het niveau ligt hier met alles wel veel lager.. Dit is iets wat ik ook zeker af en toe even aan moet denken. De kinderen in mijn klas zijn dan wel 11/12 jaar, maar qua niveau zitten ze echt nog niet op groep 8 niveau. In mijn klas, Grade 6, hebben de kinderen de volgende vakken: rekenen, Engels, Afrikaans, aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, muziek, computerles, drama, gym en elke vrijdag is er een voorstelling. Voor alle creatieve vakken en gym is er een vakleerkracht die de lessen geeft. Net zoals op het voortgezet onderwijs bij ons. Ik ga telkens mee met de klas om te kijken bij de andere vakken. Dit is wel erg leuk om te zien, want elke leerkracht doet het toch weer anders. De school hier gebruikt een soort continurooster. Elke dag is er les van 07.50 tot 14.35. Tijdens deze dag zijn er twee pauzes. De eerste pauze is van 10.20 – 10.45 en de tweede pauze is van 13.15 – 13.40. De tweede pauze is best wel erg laat vind ik zelf en daardoor had ik ook soms best wel honger de eerste dagen. Gelukkig kwam ik er al snel achter dat mijn mentor deze tijden om te eten ook te laat vindt. Zij heeft besloten dat je daarom de hele dag door mag eten in onze klas. Alle kinderen doen dit dus ook lekker, haha. Anne en ik krijgen elke dag eten van de lunch club hier op school. Leerkrachten en kinderen kunnen hier eten kopen, maar omdat wij de Nederlandse studenten zijn krijgen wij dit gratis. Het eten is erg lekker en varieert van een muffin tot yoghurt tot sandwich met eiersalade tot een pita broodje met kip. Mmmm…

Donderdag hadden we een vrije dag, maar moesten we toch heel erg vroeg uit bed. Om vijf uur ging de wekker. We moesten namelijk naar de ambassade om ons toeristenvisum te verlengen. Bij aankomst in Zuid-Afrika kregen we een toeristenvisum van 90 dagen en als toerist mag je dit hier ter plekke nog een keer verlengen met 90 dagen. Aangezien wij hier 111 dagen zitten is die verlenging dus nodig. We hadden uit verhalen al gehoord dat we maar moesten rekenen op dat we een dag kwijt waren en dat het allemaal erg lang kon duren. Om half 8 ’s ochtends opende de ambassade de deuren dus wij stonden met ons zevenen netjes om kwart over 7 in de rij te wachten. We waren snel binnen en zeiden al tegen elkaar goh dit gaat makkelijk, maar toen begon het.. We werden echt van het kastje naar de muur gestuurd en niemand kon ons precies vertellen wat we moesten toen. Totdat iemand ons kon vertellen dat er sinds juni 2014 is er een wetswijziging is waardoor deze regeling is veranderd. We moeten nu allerlei papieren in gaan vullen en kopiëren, zoals bankafschriften, paspoort kopie, terugvlucht enzovoort. Via internet moeten we een afspraak maken, wat eigenlijk twee maand van te voren moet. Met deze afspraak en onze papieren moeten we opnieuw naar een andere plek gaan en maar hopen dat we het kunnen inleveren. Al met al dus nog geen stap verder. Donderdag gaan we een nieuwe poging doen dus wordt vervolgd…

Donderdagmiddag kwamen Anne haar ouders bij ons. Het hele weekend hebben we met hun van allerlei leuke dingen gedaan en dus lekker de toerist uitgehangen. We hebben ontzettend veel mooie dingen gezien van Kaapstad. Donderdagmiddag zijn we eerst naar Muizenberg gegaan naar het strand. Dit is een strand waar veel mensen surfen. We zijn daar uit eten gegaan en toen ging het helaas even niet zo goed. Ik voelde me de hele dag al niet zo lekker en viel toen na het eten flauw.. Gelukkig waren Anne en haar ouders bij me en zijn we snel naar huis gegaan. Na een paar keer overgeven lag ik gelukkig in bed. De volgende dag ging het iets beter, maar nog niet super. Toch maar weg gegaan en gelukkig ging dat het hele weekend goed. We zijn vrijdag naar Boulders beach geweest. Dit is een strand in Kaapstad waar pinguïns zijn. Niet een paar, nee heel erg veel. Dit was zo ontzettend gaaf om te zien. Normaal tref je deze namelijk niet hier aan dus dit was wel heel bijzonder. Daarna zijn we verder gereden naar Cape Point. Dit is het meest zuidelijke puntje van Zuid-Afrika. Hier hadden we een super super super mooi uitzicht! Het grappige was dat hier allemaal baboons (apen) rondliepen. Deze liepen zelfs over de auto’s. Daarna zijn we verder gereden naar Kaap de goede hoop. Hier natuurlijk even met het bekende bord op de foto geweest. Daarna zijn we doorgereden naar Houtbaai waar we uit eten zijn geweest. Helaas was mijn avondeten een croissantje met jam.. Zaterdag hebben we een citytoer gedaan in een hop on hop off bus. Hier weer veel gezien van Kaapstad en lekker een stuk over het strand gelopen. Aan het einde van deze citytoer zijn we uitgestapt bij het Waterfront. Dit is een beetje het rijkere toeristische gedeelte van Kaapstad. Hier hebben we lekker op een terrasje gezeten en even rondgekeken in de havens en de winkeltjes. Gisteren (zondag) wouden we eigenlijk op de Tafelberg, maar omdat er zoveel wind was ging de kabelbaan niet omhoog. Toen zijn we even wat souvenirtjes gaan kopen in het centrum van Kaapstad en later op de dag nog naar botanische tuinen in Kirstenbosch geweest. Dit was leuk, want er was ’s avonds een concert van Passenger. Aangezien hij aan het inspelen was toen wij er waren konden we mooi even meegenieten van de muziek.

Nu vandaag zou ik eigenlijk weer een stagedag hebben, maar helaas voel ik mij nog steeds niet echt lekker. Ik denk dat ik buikgriep heb en dit heb opgelopen door de kinderen op stage. Het heerst daar namelijk heel erg. Daarom ben ik vandaag maar thuis gebleven om uit te zieken.. Hopelijk voel ik me dan morgen beter en goed genoeg om weer naar stage te gaan.

Sorry het is een beetje een lang verslag geworden.. Succes met lezen!

Liefs,
Laura

  • 16 Februari 2015 - 20:49

    Hennie:

    Ha Laura, weer een boeiend verslag en wat heb je weer veel gezien. Ik kijk er naar uit dat wij dat alles ook allemaal te zien krijgen. Balen voor je dat ziek zijn, effe maar uit zieken en rustig an !
    Tot het volgende verslag

  • 17 Februari 2015 - 19:46

    Kristel Lentfert:

    hoi Laura,
    Wij hebben er ook erg van genoten om samen met Anne en jou Kaapstad te verkennen.
    Het waren supergezellige dagen en jullie hebben het ook erg getroffen met Diane, jullie gastvrouw! Hopelijk ben je snel weer beter! Tot over 10 dagen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Laura

Actief sinds 11 Jan. 2015
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 9714

Voorgaande reizen:

26 Januari 2015 - 17 Mei 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: