Weer een geweldige week verder! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Peters - WaarBenJij.nu Weer een geweldige week verder! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Peters - WaarBenJij.nu

Weer een geweldige week verder!

Blijf op de hoogte en volg Laura

07 April 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Afgelopen dinsdag was het dan zo ver. Na een dag stage kwamen eindelijk pap, mam en Luuk hier! Het was super leuk om hen eindelijk weer te zien na zo’n lange tijd en het was heel erg fijn om alles te kunnen laten zien. Dinsdagmiddag hebben Anne en ik ze eerst even ‘ons’ huis hier laten zien. We hebben gezellig wat gedronken samen en ze hadden allemaal lekkere en handige dingen vanuit Nederland meegenomen voor mij! Jeeej nu heb ik weer hagelslag en hoef ik pindasaus niet langer te missen! Helaas paste Rowin niet bij in de koffer. :( Daarna zijn we met elkaar naar Muizenberg geweest en hebben we lekker even over het strand gelopen. Die avond zijn we lekker uit eten geweest. We hebben heel veel leuke dingen gedaan die ik jullie graag hieronder allemaal wil vertellen dus ik zou zeggen ga er maar even goed voor zitten! ;)

Woensdag weer een dag stage en dit was de laatste dag voordat de vakantie begon. Normaal is er elke vrijdag een assembly, maar nu was dit op woensdag i.v.m. de vakantie. Mijn ouders en Luuk kwamen ’s ochtends al vroeg op stage en samen hebben we naar de assembly gekeken. Na dit heb ik hen de heel school laten zien. Iedereen vond het geweldig dat ik mijn ouders en broer mee nam naar school dus iedereen begroette hen heel vriendelijk. Als laatste ben ik met hun naar mijn klas gegaan en hebben we een tijdje gekletst met alle kinderen en ze allemaal een paar dropjes gegeven. Die ochtend begon om 11.00 uur onze welverdiende vakantie met tevens het paasweekend! Na stage zijn Anne en ik met pap, mam en Luuk een city tour gaan doen met de bus. Met Anne haar ouders hadden we al de rode buslijn gedaan en nu hebben we de blauwe buslijn gedaan. Deze waren deels anders, waardoor het toch ook voor Anne en mij erg leuk was. En pap, mam en Luuk hebben we mooi de hele stad even kunnen laten zien. ’s Avonds zijn we bij het Waterfront gebleven. Hier hebben we wat rondgekeken en daarna lekker gegeten!

Donderdag was weer een drukke dag. Eén van de zeven wereldwonderen is hier in Kaapstad: de bekende Tafelberg. Sinds Anne en ik hier in Kaapstad zijn, is het ons nog niet gelukt om boven op deze berg te gaan dus dat werd hoog tijd. Ook pap, mam en Luuk leek dit leuk dus we hebben dit donderdagochtend direct gedaan. We hadden geluk dat we er direct bovenop konden. Vaak is er namelijk of te veel wind of er zijn heel veel wolken (‘tafelkleedje’) boven de berg. Gelukkig was te kabelbaan open en konden we met elkaar naar boven toe. Er was wel een beetje een wolk boven de Tafelberg dus we konden hem niet helemaal rondlopen, maar goed daar was ik niet zo heel treurig om. Er zijn namelijk wandelroutes van zo’n drie uur die je kan maken bovenop. We hebben genoten van het mooie uitzicht bovenop en natuurlijk veel foto’s gemaakt. Daarna zijn we weer naar beneden gegaan en gingen we richting het Waterfront. Hier vertrok namelijk om 13.00 onze boot richting Robbeneiland. Dit is het eiland waar Nelson Mandela een lange tijd gevangen heeft gezeten. We zouden een uur op deze boot zitten. Helaas was deze boot 1,5 uur te laat (het blijft ten slotte Zuid-Afrika hé dus alles gaat op Afrikaans tempo). Als compensatie kwam er daarom een snelle boot die met 20 minuten bij het eiland was (i.p.v. de normale boot die er een uur over doet). En dit was maar goed ook, want wat was ik zeeziek. Gelukkig ging het toen we op het eiland waren snel weer goed en hebben we daar een interessante tour gehad. Eerst kregen we een rondleiding met een bus over het eiland. Dit eiland werd vroeger onder andere gebruikt om mensen met ziektes heen te sturen. Zo waren zij ten minste van het vaste land af. Na de rondleiding met de bus kregen we een rondleiding van een ex gevangene. Hij vertelde ons van alles over de apartheid en hoe deze verschillen ook in de gevangenis te merken waren. De zwarte mensen mochten veel minder en werden heel anders behandeld. We zijn ook langs de cel van Nelson Mandela gelopen. Hij zat in een eigen cel apart, maar er waren ook delen in de gevangenis waar grote zalen waren met meerdere gevangenen in één zaal. De gevangenis is nu helemaal opnieuw geschilderd en eigenlijk is er niks meer van te zien. Dat was erg jammer, want het is niet meer zoals het vroeger was. Na beide rondleidingen zijn we weer met de boot terug gegaan en zijn we opnieuw lekker uit eten geweest.

De volgende dag was het alweer vrijdag. Dit was de dag waar ik toch wel het meeste naar uit keek van alle dagen van de week. We gingen namelijk een Township tour doen vandaag. Dit is een tour waarbij je door de krottenwijken gaat en wordt rondgeleid hier door een gids. Met een klein busje gingen we vanaf het centrum richting het eerste Township genaamd ‘Langa’. De vrouw die in het busje reed en tevens onze gids was vertelde dat zij vroeger zelf ook in een Township had geleefd en wist ons veel te vertellen. Vanuit het busje konden we al heel veel zien en zagen we grote verschillen. Er zijn namelijk binnen een Township ook verschillen. De regering heeft een aantal jaar geleden een groot aantal stenen huizen laten bouwen, waar ook mensen in wonen. Deze huizen staan dan gewoon naast de houten hutjes met de golfplaten. Niet het hele Township heeft dus het beeld zoals je het eigenlijk voor je hebt. Ook zagen we huizen met grote auto’s voor de deur. Dit was een raar gezicht, maar na vragen blijkt dat sommige mensen die in een township wonen gewoon een goede baan hebben en omdat zij altijd in een township hebben gewoond willen zij hier gewoon niet weg. Na een tijdje rondrijden zijn we uitgestapt en met een andere gids (een man die in dat township woont) rond gelopen door Langa. Al direct zagen we heel erg veel armoede, maar iedereen was erg vrolijk en zag er gelukkig uit. Veel mensen begroetten ons en er kwamen al snel veel kinderen aangerend om ons te knuffelen. Dit was zo leuk en ik voelde me totaal niet onveilig zoals velen zullen denken.. Anne en ik hadden in Nederland al stiften gekocht om aan de kinderen op stage te geven als we weg gaan. Dit omdat ze stiften hier niet echt kennen. Aangezien we iets te veel hadden gekocht leek het ons leuk om de overige stiften uit te delen in de townships. Dus toen die kinderen naar ons toe kwamen ben ik begonnen met wat stiften uitdelen. Waar er eerst twee, drie en vier stonden kwamen ze toen opeens vanuit alle hoeken aangerend. Ze wouden al direct in mijn tasje graaien waar ik niet zo blij mee was. De gids stond naast Anne en mij en sloeg alle brutale kinderen zo midden op hun hoofd. Dit was erg grappig, maar zeker nodig. We hadden besloten daarom alle kinderen maar te laten line upen. Op stage moeten ze namelijk ook netjes in de rij. Dan hier ook maar voor een stift! We hebben alle kinderen stiften gegeven en ze waren er super blij mee. Hierna gingen we met het busje verder naar het volgende township: ‘Guguletu’. Hier zijn we alleen door heen gereden waar we weer veel zagen. Kappers, dokters, slagers en andere winkeltjes. Al deze mensen zijn op zoek naar werk dus zetten gewoon het woord kapper of dokter op hun huisje en hopen dat er op deze manier mensen bij hen komen. En de ‘slagers’ die leggen hun vlees gewoon lekker op de straat neer! Hele kippen en andere dieren hebben we lekker in de zon met vliegen erop zien liggen.. Bah! Toen de tour was afgelopen zijn we nog naar de Greenmarket Square geweest, dit is een markt met allemaal souvenirtjes. Hier heb ik van alles gekocht, zodat ik dit mooi aan mijn ouders en Luuk mee terug naar huis kon geven. Handig handig!

Zaterdag zijn we met elkaar naar Boulders Beach geweest. Dit is het strand waar de pinguïns zijn. Het was de tweede keer dat Anne en ik hier waren dus het was natuurlijk niet meer zo speciaal om deze beestjes te zien, maar toch blijven ze leuk! Hierna zijn we door gereden naar Cape Point en Kaap de goede hoop. Na wat nodige foto’s te hebben gemaakt zijn we terug gereden naar huis, want het weer was helaas niet zo goed die dag. Het was koud en het regende zelfs een beetje! ’s Avonds was het al weer de laatste avond met pap, mam en Luuk samen. We zijn daarom weer lekker uit eten geweest met elkaar.

Zondag was dan de afscheid dag.. Aan het einde van de ochtend op deze eerste paasdag kwamen pap, mam, Luuk en een paar van de andere studenten hier bij ons thuis. We hebben met elkaar gebraaid wat erg gezellig was. Toen was helaas het moment daar. Ik moest weer afscheid nemen van hen na een super leuke week samen. Dit was wel even moeilijk, maar met het moment in mijn hoofd dat ik over 6 weken al weer thuis ben voelde ik me snel beter. Ik ben nog steeds elke dag blij met de keuze die ik heb gemaakt om hier naar toe te gaan, maar afscheid momentjes blijven moeilijk. Om de zondag goed af te sluiten zijn we ’s avonds met elkaar (Nathalie, Kasper, Mirthe, Danique, Anne en ik) uit geweest. Na bij een paar plekken te zijn geweest kwamen we uit bij Long Street. De uitgaansstraat hier in Kaapstad. Hier hebben we een geweldige leuke avond gehad en vanaf 12 uur Mirthe haar verjaardag goed gevierd. Ik moet zeggen dat, ook al baalde ik van dat ik niet bij de Paasparty was, dit toch niet te overtreffen was! Dat was helaas de volgende ochtend ook te merken..

Gisteren gingen we voor Mirthe haar verjaardag high tea’en met elkaar. Dit was super gezellig en erg lekker! Prima om te doen op deze brakke dag! Voor nu is het nog steeds vakantie.. Morgen gaan we (Nathalie, Kasper, Diane, Anne en ik) naar het beach house van Diane. Dit huis is direct aan het strand en aangezien het super mooi weer wordt heb ik hier heel veel zin in! In mijn volgende blog zal ik jullie vertellen hoe dit was!

Sorry voor dit lange blog, maar ik kon het niet laten om jullie mee te laten genieten van alle leuke dingen van deze geweldige week!

Liefs Laura

  • 07 April 2015 - 20:49

    Rowin:

    Lieve Laura,

    super blij om te lezen dat je het zo erg naar je zin hebt! ( ik vond dat ik hier best eens een keer op kon reageren haha ).

    zoals je zelf al zegt. Ik ben blij dat ik de keuze heb gemaakt. Ik ben super blij voor je dat je er 100% achter staat. Ik zie niets liever dan dat jij je dromen werkelijkheid laat worden. Nu even ver van elkaar.. maar, over een tijdje weer samen.. het hoort er allemaal bij!

    Je weet dit allang, maar ik ben super trots op jou schat! Nog een paar weekjes stage en dan je lang verwachtte rondreis maken.. ik wens je alle geluk en plezier van de wereld de aankomende 6 weken, maar god wat ben ik blij dat ik je daarna weer in mijn armen mag sluiten!


    Lieve Laura.. nog heel veel succes en plezier daar!

    ik hou van jou! xxx je lieve vriend!

  • 07 April 2015 - 22:12

    Sylvia:

    Ha lieve Laura, hier ben ik weer, veilig terug in het koude Nederlandje, ben gisteravond (ja, jij lacht maar) met een kruik naar bed gegaan, ooh wat een verschil. Dat was het eerste verschil met Afrika. Het tweede wat mij hier weer opviel was klein klein. Druk druk. En al die honderden andere verschillen, ach, het is niet te bevatten wat we allemaal gezien hebben en meegemaakt hebben. Ik wist gewoon niet waar het eerste te kijken daar, van bergen tot bush bush, van woestijn tot de meeste bizarre stranden, van de mooiste baaien tot de meest onvoorstelbaar krottige woningen, van krokodil, tot apen op de auto, oog in oog staand met een giraf, leeuw, olifant en noem maar op, live gratis intratuin door het hele land, en ach zo kan ik wel uren doortypen (neee Lau..doe ik niet, haha) zo onwerkelijk allemaal. Oh, wat is Afrika een super mooi mega groot land. Ik ben erg blij dat we gegaan zijn. Het was zo geweldig om te zien hoe jij daar woont, en hoe je op school doet. Pffft.... ben trots op je hoor! Wat een wereld van verschil. Je was een reisgids eerste klas, en wat had je een leuk programma voor ons in mekaar gezet. Het weerzien met jou was wel het hoogtepunt van onze reis. Thanks meid. Liefs....... Ps...net lekker gegeten joh....aardappelen met rode kool en gehaktballen, hmmmmm Nederland is ook fijn en mooi!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Laura

Actief sinds 11 Jan. 2015
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 9709

Voorgaande reizen:

26 Januari 2015 - 17 Mei 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: